autocenzura si reclama in blogosfera romaneasca
blogul romanesc a intrat de curind intr-o noua etapa. o voi numi evolutie, chiar daca din anumite puncte de vedere tind sa cred ca avem de a face cu o "involutie"...
bloggerii romani au inceput sa fie mai atenti la continut. cauzele sunt diverse si le voi expune mai jos. din pacate totul a generat autocenzura. si nu e acea autocenzura sinonima cu bunul simt, ci e vorba de autocenzura similara cu teama de sefi sau cu mirosul banilor. nu voi da nume, dar cred ca cei vizati se vor simti...
sa o luam pe rind. de cind a intrat google ad sense pe piata romanasca am observat ca tot mai multi bloggeri urmeaza o reteta bine stabilita: citeva posturi in limba engleza (unele cu greseli gramaticale grave). nimic rau pina aici. problema e ca bloggerii au inceput sa scrie folosind anumite cuvine cheie pentru ca jucaria de la google sa le aloce reclame si in felul asta sa cistige mai mult. nu ma intelege gresit, situatia nu este una generala, dar tendinta e daunatoare.
o alta categorie de bloggeri este cea a oamenilor care sunt angajati ai anumitor companii. indiferent de natura companiei, poti sa vezi pe blog-urile romanesti referinte mai mult sau mai putin ascunse (ca sa nu le zic reclama) la firma care plateste bloggerul in cauza. uite asa au aparut screen-shot-urile de pe o anumita televiziune, sau anunturi referitoare la felul in care arata o revista, sau ce a mai scris un anumit ziar sportiv. e de inteles atunci cind blogger-ul scrie pe un blog corporate, dar nu si atunci cind prin asta, omul isi mai imbuneaza sefii...
o alta practica (care deocamdata nu este prea raspindita) ar fi cea a reclamelor directe pe blog. si ma refer aici la posturile sponsorizate. este etic sa zici ca firma nu-stiu-care are calculatoare de vinzare si apoi sa amintesti ca postul a fost sponsorizat tocmai de firma in cauza? un cititor destept te va sanctiona. numai ca de aici incepe un blog sa nu ma fie un blog ci un site care face reclama pe fata.
practica asta e foarte folosita in presa locala si nu numai. atunci cind un client de publicitate iti accepta contractul si iti plateste reclama, o face stiind ca nu va fi atacat de catre jurnalisti in paginile ziarului. si atunci reclama se cheama spaga si autocenzura nu mai e autocenzura nu este altceva decit actiunea unui jurnalist manjit.
din pacate odata ce blog-urile devin mai vizibile si bloggerii incep sa simta mirosul banilor si uita principiile de la care au plecat atunci cind au inceput sa scrie.
mda, unii ar zice "in blogosfera romaneasca?...ce principii?"
2 comments:
Pe langa ce ai zis tu, hai sa ne gandim ca se formeaza (mereu) o noua generatie de bloggeri. Adica aceia mai mici (cum sunt si eu) care trag cu ochiul in stanga si in dreapta la cei "mari". de la cine sa invete daca nu de la ei.
Ai prin ideea?! Adica, chiar daca stilul si-l formeaza, ei urmeaza trendul.
Asa ca, pe langa partea materiala (AdSense), pentru cei mai "mici" conteaza sa fie bagati in seama si de cei "mari" asa ca ii urmeaza.
...pac urmeaza autocenzura.
Deci sunt foarte atenti in a-si spune parerea despre un anumit blogger ( de exemplu ). Cum de ce?
In legatura cu cei care isi fac reclama pe blog pentru bani, sau pentru " un pupic mic la sefu", e normal.
Unde sunt interese nu e independenta.
Eu nu imi voi vinde sufletul nimanui asta sa fie clar, sunt o piesa mica intr-un mecanism enorm dar asta nu ma va determina sa nu scriu la modul cel mai liber, voi scrie absolut ce imi trece prin cap fara nici o regula. viva la revolucion
Post a Comment